Kundtjänst

addnode_ways_curve_overview

Respons

Respons är webbaserat system för hantering av kundärende specialanpassat till Kollektivtrafikmyndigheternas verksamhet. 

logo-respons
gr

Gruppresor

Gruppresor är en webbaserad portal för att boka större grupper att resa kollektivtrafik. 

UppElmer

UppElmer är ett verktyg för att söka resor på ett avancerat sätt och används som internsystem och för trafikupplysning. Programmet används också för att söka i historiska trafikdata, till exempel vid ärendehantering.

trafikinfo_iStock-1359876068-1

Reseplanering via telefon - En tjänst från vårt systerbolag Voice Provider

Tjänst 1: Tidtabell via SMS – "Smart Länk"

Förenkla resandet med vår lösning Smart Länk! När resenärer ringer till trafikbolaget för tidtabellsfrågor får de snabbt ett SMS med en länk till en användarvänlig webbsida. Här kan de själva söka efter reseinformation och lösa sitt ärende direkt online. Vill de ändå prata med en handläggare? Inga problem – de kan välja att stanna kvar i samtalet. Denna lösning avlastar handläggarna och hjälper resenärerna att få svar snabbare.voicebot-2000px
Fördelar:
  • Tillgänglighet: Perfekt för personer som enkelt kan navigera digitala kanaler och föredrar att lösa ärenden på egen hand.
  • Effektivitet: Minskar köerna till handläggare genom att många löser sina ärenden digitalt.
  • Flexibilitet: Resenärerna väljer själva hur de vill få hjälp.

 

 

 

 

Tjänst 2: Tidtabell direkt i samtalet – "Röst Resplan"

Med Röst Resplan får resenärer snabb och precis information om tidtabeller utan att lämna telefonen. Genom att ange avreseort, destination och tid läser systemet automatiskt upp aktuella rutter och avgångar. Allt sker i realtid och direkt via telefonen, vilket gör det enkelt även för dem som inte har tillgång till internet.
Fördelar:
  • Inkludering: Perfekt för resenärer utan tillgång till dator eller smartphone, eller som föredrar att använda rösten för att få information.
  • Snabbhet: Ger omedelbara svar utan att vänta på en handläggare.
  • Avlastning: Handläggarna kan fokusera på mer komplexa ärenden.
Fördelar – Varför dessa tjänster är viktiga:
  1. Ökad tillgänglighet: Båda tjänsterna gör reseplanering tillgänglig för alla.
  1. Effektiv resursanvändning: Genom att automatisera tidtabellsfrågorna frigörs tid för handläggarna att fokusera på viktigare och mer komplexa frågor.
  • Enkelhet och snabbhet: Resenärerna får tydlig information, antingen via webben eller i samtalet, vilket skapar en smidig upplevelse oavsett kanal.

Ny funktionalitet i Rebus: Samtrafik på turnivå

Att byta buss är ibland nödvändigt för att kunna ta sig fram genom kollektivtrafiknätet. Och för att hinna med att byta buss krävs det allt som oftast lite tid för att genomföra bytet, beroende på hur det ser ut på hållplatsen och när bussarna är planerade att avgå. Normalt sett hanterar våra system detta genom en bytestid inom en viss hållplats som krävs för att bytet ska visas i våra kunders kanaler ut mot resenärerna. Men det är inte alltid givet att samma bytestid ska gälla mellan samtliga ingående hållplatslägen på en hållplats. Det kan till exempel ta mycket längre tid att transportera sig till fots mellan hållplatsläge A och T än mellan hållplatsläge A och B. I vårt planeringssystem Rebus kan detta hanteras genom "interna gånglänkar". Interna gånglänkar inom en hållplats innebär möjligheten att sätta en specifik tid mellan samtliga av hållplatsens ingående hållplatslägen. På så vis skapas flera bytestider inom samma hållplatsområde beroende på mellan vilka hållplatslägen du behöver förflytta dig.

Därtill finns även fall där en specifik relation mellan två olika linjer behöver frångå bytestiden inom en hållplats. Det kan vara allt från en anslutande tur som ska inväntas för att möjliggöra en resa från stadskärnan ut mot en tätort i periferin, alltså ett för resenären viktigt och prioriterat byte, till att samma fordon avslutar en tur på en linje på en hållplats för att fortsätta som en tur på en annan linje, alltså att ett fordon byter linjenummer på en hållplats för att därefter köra vidare. I vårt planeringssystem Rebus hanterar vi detta genom en så kallad samtrafikregel, alltså en regel mellan två specifika linjer (och riktningar) på en specifik hållplats med ett antal ingående värden eller parametrar.

Vi har länge hanterat samtrafik, eller anslutande trafik, i Rebus. Detta har skett genom att användaren kan lägga upp generella samtrafikregler i ett register för en viss relation, till exempel Linje 1 till Linje 3 på hållplats Uppsala Storgatan. För just den här relationen vill vi visa våra resenärer bytesmöjlighet ner till en minut till skillnad från övriga bytesmöjligheter på Uppsala Storgatan som kräver minst tre minuters bytestid. Vi vill även att föraren som kör Linje 3 väntar på Linje 1 i upp till fyra minuter. Allt det här går sedan länge att göra.

Nu har vi dock goda nyheter för våra trogna Rebus-användare! I vår senaste version av Rebus som släpps den 3 december har vi med en ny funktionalitet som våra användare har fått vara med och utforma, nämligen samtrafik på turnivå. Användaren kan nu lägga upp samtrafikreglerna direkt i linjens tabell i Rebus och på så vis knyta reglerna till specifika turer. På så vis kan reglerna och dess egenskaper skilja sig mellan olika turer på linjen och uppsatta regler gäller mellan två specifika turer. Funktionaliteten kommer att förenkla planeringen, förfina möjligheterna till att peka ut specifika relationer som är viktiga och förbättra resenärsupplevelsen. Detta är ännu ett steg i rätt riktning där vi på Forsler & Stjerna strävar efter att effektivisera arbetet för såväl trafikhuvudman som trafikplanerare. 

Observera! Om det inte finns uppsatta gånglänkar i vårt planeringssystem försvinner det inte någon bytesmöjlighet för det. Då beräknar vi gångvägen i våra söktjänster innan söksvaret skickas tillbaka.

Läs mer

PILOT: Vega Förarstöd


Äntligen kan vi dela med oss av spännande nyheter i VEGA, något vi har väntat länge på!

Läs mer

Ny funktionalitet: Trafikledaråtgärder vid reseplanering.

Vi har många idéer för våra produkter, inte minst för våran reseplanerare (RP Webb) och våra ETIS-tjänster som har varit trotjänare för oss och våra kunder i många år. Dessa idéer, som i många fall handlar om ny funktionalitet med stor nytta för resenärer, kan väckas av såväl vårt interna team som våra kunder. Nu kan vi meddela våra kunder att det har pågått spännande initiativ bakom kulisserna i vårt interna utvecklingsteam på Forsler & Stjerna, som vi gärna vill dela med oss av (äntligen!). Resultatet kallar vi för Trafikledaråtgärder vid reseplanering.

Läs mer